Jarní metodika – horolezecká nauka – teorie i praxe

Bohouš Dvořák

22. února 2009

 

Znát, umět a vědět – jak se ve skalách a horách chovat - lezecky, jak používat horolezecký materiál, různá „hejblátka“ , co vydrží,co vydržím já a horomatroš – třeba při pádu.

Znalosti předcházejí průšvihu a zachrání mi kosti ba i život,protože při horolezectví o nic menšího nejde. Zkušený – a máme mezi sebou i mladé lezce v Horokroužku,kteří se mezi ně již mohou řadit – snižuje svými znalostmi a profesionálním chováním rizika nehody na minimum. Naopak vidíme ve skalách mnoho samozvaných lezců, kteří si o průser přímo říkají – i mladí z Horokroužku mi občas ve skalách říkají:“ vidíš, co to dělá . . , mám mu to říct, než se zabije“?

            Jarní Metodika v tělocvičně a na stěně je pokračováním Metodiky tzv.Základní. Tématicky se zabývá pohybem v jarních „cvičných“ skalách. Předcházení nehody. Vyrovnání se s nehodou a činnost a záchrana po nehodě. Včetně První pomoci v nouzových podmínkách v horách. A teď si to dejte dohromady. Kdo z vás půjde lézt do skal a do hor s moulou, který sice leze jako opička, ale nic neví o zajištění ani sebe, ani vás. Když se vám něco stane, tak bude jen bezradně koukat, a nechá vás tam umřít. Mohl bych vyprávět mnoho případů z minulosti a bohužel i z letošní zimy, kdy to špatně dopadlo.Pozor i lyžaři a snowbordisti – vyznavači free stylu ve volném terénu. Horoklub na toto téma a znalosti o pohybu v zimě nacvičuje v praxi ve sněhu tzv.Zimní Metodiku – byla v lednu na Sfingách pod Měděncem. Kdo umí plavat, jen tak se neutopí. Kdo umí vše co souvisí s lezením ve skalách i horách, ten se jen tak nezabije, bude si užívat lezení, skal a hor celý život až do důchodu.

            Metodický den vedli čtyři instruktoři lezení z Horoklubu a pomáhalo několik zkušených lezců. Jsou to dobrovolníci, lidé, kteří normálně pracují a mají rodiny. A věnují celou neděli na to, aby své zkušenosti předali mladým a začínajícím. Omylem je i myslet si, že když jsem si něco jednou vyzkoušel, mám průkaz, jsem znalý a umím na celý život. NE. Materiály i znalosti se léty vyvíjejí, zlepšují. Přicházejí nové moderní prostředky, ty stávající se vylepšují. Vím o tom všem? Znám to? Umím s tím zacházet? Vím, kde to má slabiny?

Jenom lana jakým vývojem prošla – a vím já jestli si koupím dvojče,nebo poloviční,nebo jednoduché,dynamické nebo statické, které a na co? Jaké má vlastnosti a proč takové a ne jiné. A co druhy a vlastnosti lanových brzd(mám jich asi sedm), karabin je v obchodě plná stěna, kterou si koupím? Lanové smyčky, které, kolik vydrží. Chci, aby kluci uměli asi 25 uzlů. A co stopery,hexcentry,vklíněnce,frendy,titony,abalaky – pomůcky na postupové jištění. Umím správně zachytit padajícího kamaráda? Tak aby se ani jemu ani jištění nic nestalo? Umím ho vytáhnout nahoru, nebo s ním slanit dolů?

A to si všechno mohu vyzkoušet v praxi pod metodickým vedením těch zkušenějších – instruktorů horolezectví -  na Metodickém dnu Horoklubu.

 

                                               díky všem, kteří v neděli obětovali svůj čas a pomohli

 

                                                                                                          B. Dvořák

                                                                                              ved.Horokroužku a správce stěny

Fotogalerie: Jarní metodika – horolezecká nauka – teorie i praxe